ساندویچ پانل دورو صاف یا اتاق تمیز چیست و چه کاربردی دارد؟

گروه صنعتی Caren Altay از چهار برند Caren Panel، Caren Design، Caren Saze و Caren Connex تشکیل شده است.
ساخت اتاق تمیز

 

ساندویچ پانل دورو صاف یا کلین روم (Clean room sandwich panels) یکی از انواع ساندویچ پانل است که کاربرد زیادی در برخی صنایع دارد. ساندویچ پانل اتاق تمیز (کلین روم) معمولا برای موارد خاصی همچون صنعت داروسازی، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه ها و صنعت تولید مواد غذایی کاربرد زیادی دارد. متداول ترین استفاده از این پانل ها ساخت اتاق تمیز است.

اتاق تمیز (Cleanroom) که کاربرد عمده ی آن در صنایع دارویی و مواد غذایی می باشد طبق تعریف، محیطی است که در سطح کنترل شده ای از آلودگی، فشار، دما، رطوبت، و روشنایی می باشد که میزان کنترل آن ها با توجه به کاربری  آن، توسط استاندارد ها تعریف می شود. از آنجا که متریال به کار رفته در ساخت ساندویچ پانل‌ها دارای ویژگی‌هایی نظیر عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی است، عجیب نیست که پانل‌هایی با نام “اتاق تمیز” ساخته و تولید شوند. این پانل‌ها دقیقا همان چیزی هستند که برای ساخت یک اتاق تمیز لازم است. در این مقاله قصد داریم شما را با ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری برای اتاق تمیز آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

اتاق تمیز چیست؟

اتاق تمیز یا کلین روم (Clean Room)، همان طور که از اسم آن مشخص است به مکان هایی گفته میشود که در مقابل هر گونه آلودگی محیطی محافظت شده است. این اتاق‌ها برای صنایع حساسی مانند داروسازی، پزشکی یا مواد غذایی می تواند بسیار مهم باشد. اتاق تمیز برای اولین بار در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفت. متخصصین امر به این نتیجه رسیدند که هر چقدر آلودگی‌های محیطی کم تر باشد، درمان بیماری ها و عفونت ها سریع‌تر انجام می شود و این موضوع سبب طراحی اتاق های تمیز امروزی شد.

در یک اتاق تمیز باید حداقل امکان ورود و خروج هوا وجود داشته باشد. همچنین جریان آلاینده هایی مانند گرد و غبار، میکروبهای معلق در هوا و بخار مایعات نباید به آن وارد شود. از این رو باید از سقف و دیواره های مخصوص برای ساخت این اتاق‌ها استفاده کرد که امکان ورود و خروج هوا به کمترین مقدار ممکن برسد.

کاربردهای اتاق تمیز

  • کلین روم در محیط زیست
  • کلین روم در صنایع میکروالکترونیک
  • کلین روم در فناوری اطلاعات
  • کلین روم در صنعت هسته ای
  • کلین روم در بیمارستان ها و خدمات پزشکی
  • کلین روم در صنعت داروسازی
  • کلین روم در صنایع خودروسازی
  • کلین روم در صنایع موشکی و هوافضا
  • کلین روم در صنایع غذایی
  • کلین روم در صنعت کشاورزی
  • کلین روم در صنایع الکترونیک

ساندویچ پانل دورو صاف

همچنین بخوانید: سقف و دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل

ساندویچ پانل دورو صاف چیست؟

ساندویچ پانل دورو صاف یکی از انواع ساندویچ پانل است که کاربردهای وسیعی در ساخت انواع اتاق تمیز دارد. این ساندویچ پانل ها  مانند انواع دیگر آن از یک لایه مرکزی و دو ورق فلزی در اطراف آن ساخته شده است. تفاوت عمده این ساندویچ پانل‌ها با پانل‌های دیواری و سقفی در این است که سطح کار کاملا صاف است و هیچ موج و شیاری در آن وجود ندارد. هر گونه پستی و بلندی، شیار و حتی وجود پیچ میتواند محلی برای تجمع جرم و باکتری باشد. بنابراین ساندویچ پانل‌ دورو صاف باید کاملا صاف و بدون هیچ گونه تخلخلی باشند. حتی در برخی از نمونه ها که به ساندویچ پانل‌ دورو صاف پیچ مخفی معروف است، پیچ‌ها به صورت مخفی طراحی می‌شوند تا امکان تجمع هر گونه آلودگی وجود نداشته باشد. بیایید نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات فنی سه لایه‌ اصلی در یک ساندویچ پانل دوروصاف بیاندازیم.

لایه‌ی مرکزی پلی یورتان

پلی یورتان ماده‌ای است که در ساخت ساندویچ پانل دورو صاف به عنوان لایه مرکزی استفاده می‌شود. هدف از ساخت انواع اتاق‌های تمیز ایجاد محیطی ایزوله است که آن را از آلودگی و باکتری حفظ کند، از این رو پلی یورتان بهترین گزینه برای ساخت ساندویچ پانل‌های دورو صاف است. این ماده مقاومت خوبی دربرابر رطوبت و رشد قارچ و باکتری دارد.

ورق‌های فلزی گالوانیزه

در ساندویچ پانل‌های دوروصاف معمولا از ورق های گالوانیزه و آلوزینک استفاده می‌شود. استفاده از ورق آلوزینک و گالوانیزه باعث میشود ساندویچ پانل دورو صاف در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت، خوردگی، سرما و گرما مقاومت بالایی از خود نشان دهد. اما نکته مهم در شکل ظاهری انها است. در پانل‌های دورو صاف ، معمولا ورق های فلزی به شکل کاملا صاف ساخته می‌شوند. از این رو به آنها “دو رو صاف” می‌گویند. این صفحات به علت ویژگی های ظاهری، در هنگام نصب، لبه های آن به خوبی در کنار هم قرار گرفته و چفت میشوند.

کاربردهای ساندویچ پانل دورو صاف

ساندویچ پانل‌ دورو صاف کاربرد زیادی در ساخت اتاق تمیز دارند. اما کاربرد آنها به این مورد محدود نمی‌شود. استفاده از پانل‌های صاف به خصوص در صنعت داروسازی و آزمایشگاه که نیاز به ساخت اتاق‌های ایزوله وجود دارد، بسیار متداول است. همچنین بد نیست بدانید که صنایع ساخت قطعات الکترونیکی نیاز به محیطی ایزوله دارند. از این رو این پانل ها در این صنعت کاربرد فراوانی دارد. به طور کلی کاربرد های متداول ساندویچ‌ پانل دورو صاف به قرار زیر است:

  • اتاق‌های تمیز
  • ساختمان های پیش ساخته
  • سوله های صنعتی
  • کارخانه جات صنایع غذایی
  • سردخانه ها
  • سقف کاذب در مراکز آزمایشگاهی و درمانی
  • صنعت ساخت قطعات الکترونیکی
  • صنایع اسلحه سازی
  • صنایع آرایشی بهداشتی
  • مرغ داری و صنعت دامپروری

ساندویچ پانل کلین روم

همچنین بخوانید: هزینه ساخت سردخانه با ساندویچ پانل

ساندویچ پانل دورو صاف کارن آلتای

ملاک اصلی کیفیت در یک ساندویچ پانل دورو صاف، صاف بودن آن است. وجود موج هایی که حتی ممکن است در ظاهر چندان مشخص نباشد، یکی از نقاط ضعف محصولات بی کیفیت است. ساندویچ پانل دورو صاف کارن با استفاده از روش تولید کانتینیوس (Continues) ساخته ‌می‌شوند و هیچ گونه پستی و بلندی در آنها نیست و از سطحی کاملا صاف بر خوردارند. روش تولید کانتینیوس یا پیوسته، یک روش کاملا اتوماتیک است. در این روش دستگاه‌های تمام اتومات، مواد اولیه را (شامل رول ورق گالوانیزه و فوم عایق پلی یورتان و چسب) به ساندویچ پانل دوروصاف نهایی تبدیل می‌کنند، به قطعات دلخواه برش می‌زند و آماده‌ی بسته بندی میکند. این تنها یکی از ویژگی‌های ساندویچ پانل دورو صاف کارن است. بیایید نگاهی کوتاه به مزایای استفاده از محصول کارن بیاندازیم.

مزایای ساندویچ پانل دورو صاف :

1- به دلیل استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی در دستگاه های خط تولید ساندویچ پانل دورو صاف که از روش (کانتینیوس) استفاده میشود، پانل های دوروصاف تولید شده کاملا صاف و بدون موج بوده که از کیفیت بی نظیر و مطابق با استاندارد های روز دنیا می‌باشند. تجهیزات پیشرفته اتوماتیک در ساخت محصول باعث یکسان سازی کیفیت شده است که میتواند تضمین کننده کیفیت محصول در متراژ بالا باشد.

2-استفاده از پلی یوران در پانل دورو صاف کارن نسبت به سایر متریال ها، باعث شده است پانل‌ها ضخامت کمتری داشته و در نتیجه فضای کمتری را اشغال کنند. این مسئله در ساخت اتاق تمیز در محیط‌های کوچک می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

3-دارای سرعت بالا در نصب و سهولت در اجرا بوده به همین دلیل در صرفه جویی هزینه ها و بهره برداری سریع و جلوگیری از خواب سرمایه میتواند کمک شایانی کند.

4-محیطی عاری از باکتری را برای فضای داخلی کلین روم فراهم میسازد.

5- به دلیل استفاده از گاز n-pentane در تولید پلی یورتان و قابلیت به کار گیری مجدد ورقهای استفاده شده از روکشی کاملا دوست دار محیط زیست بوده و به آن آسیبی نمیرساند

6-به دلیل تنوع رنگ در ورق روکش ،هزینه های اضافی ناشی از رنگ آمیزی را حذف کرده و میتوان به عنوان نما از آن استفاده کرد.

7-به خاطر استفاده از رنگ های pvdf ، pvc و پلی استر دارای قابلیت های ضد اسیدی و ضد قلیایی میباشد و همچنین از ثبات رنگ بالایی برخوردار است.

قیمت و خرید ساندویچ پانل دورو صاف

عموما ساندویچ پانل دورو صاف یا اتاق تمیز در ضخامت‌های 4 الی 15 سانتی‌متر و بنا بر نیاز مشتری و همچنین عرض ثابت و طول دلخواه تولید می‌شود. سطح رویی آن کاملا صاف است و کاملا به رنگ سفید و براق تولید می‌شود. از تمام فوم های عایق (پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و …) میتوان برای ساندویچ پانل‌ دورو صاف استفاده کرد که استفاده از هر کدام از آنها میتواند در قیمت نهایی محصول تاثیر گذار باشد. برای خرید ساندویچ پانل دورو صاف، شما باید بنا بر نیاز خود و باتوجه به کاربردی که مد نظرتان است، مناسب ترین پانل را انتخاب کنید. در صورت نیاز نیز میتواند با مشاورین و متخصص کارن آلتای در تماس باشید و از راهنمایی های ایشان کمک بگیرید. در پایین همین صفحه لیست قیمت‌ ساندویچ پانل را میتوانید مشاهده کنید.

جمع بندی

در این مطلب درباره ساندویچ پانل دورو صاف یا اتاق تمیز صحبت کردیم. همان طور که دیدید، ساندویچ پانل‌های دورو صاف ‌ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که مهم ترین آنها، دارا بودن سطی کاملا صاف است که آنها را برای ساخت اتاق‌های تمیز مناسب کرده است. همچنین استفاده از فوم عایق پلی یورتان که مقاومت بالایی در برابر رشد قارچ و باکتری دارد، باعث شده است که ساندویچ پانل های دوروصاف برای ساخت اتاق تمیز بسیار کاربرد داشته باشد. استفاده از انواع مواد اولیه مناسب میتواند در کیفیت این محصول تاثیر گذار باشد. اما پروسه ساخت و تولید نیز بسیار مهم است.

همچنین بخوانید: ساندویچ پانل دیواری و مزایای استفاده از آن

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *